-

یک طراح کفش و جامه در پاسخ به این که چرا کفش را برای روزآمد کردن سوزن‌دوزی‌های ترکمن و بلوچ انتخاب کرده می‌گوید: در کفش، عنصر حرکت وجود دارد .

آذر نجیبی، از فعالان حوزه طراحی لباس در میدان تئاتر، سینما و تلویزیون است؛ جز این سال‌هاست که دانشجویان خویش را با تاریخ جامه در ایران آشنا میکند ولی آن دسته که خود می‌گوید تخصصی در فن سوزن دوزی ندارد . ولی لباس اقوام ایرانی را دوست دارد و دلش می‌خواهد نقش‌ها و طرح‌های به فعالیت رفته در آن زنده بماند و به روز شود . به همین خاطر لباس‌های ارزشمند و قدیمی‌اقوام متعدد کشور ایران را خریداری و سوزن دوزی‌های به فعالیت رفته در هر کدام را روی چرم لمینت مینماید تا این نقش‌ها و رودوزی‌ها به کوله پشتی و کفش‌های زیبایی تبدیل شوند که از گوشه ای به کناره دیگر می‌روند و فرهنگ و تمدن و نام‌و‌نشان ایرانی را منتقل می نمایند .

ذر نجیبی به اهمیت محافظت و روزآمد شدن طرح‌ها و نقش‌های به فعالیت رفته در جامه اقوام گوناگون کشور ایران اشاره و ابلاغ می‌کند: اینجانب با کلیت تاریخ خرقه و همچنین پوشاک محلی آشنا هستم ولی نام هر نقش و طرح و ریزه کاری به فعالیت رفته در آن را نمی‌دانم همچنان که تخصصی در فن سوزن دوزی ندارم البته براین باورم که لباس، بخش مهمی‌از فرهنگ و تمدن و هویت اهل ایران هست و ضرورت داراست که به پوشاک اقوام اهل ایران و طرح و نقش‌های به کار رفته در آن که در معرض آلزامیر می‌باشند زنده و به روز شود

این طراح جامه در جواب به این که چرا فعالیت خویش را با رودوزی‌های به کار رفته در لباس ترکمن آغاز کرده می‌گوید: ترکمن‌ها روی پارچه‌های قطور فعالیت می کنند و این مساله، موجب تداوم و به یاد ماندنی بیشتر فعالیت می‌گردد . آن گاه از این قرار می باشد از سوزن دوزی بلوچ استعمال کنم چراکه بلوچ‌ها در لباس‌هاشان از آینه استعمال میکنند و طرح‌هاشان مخصوص به فرد هست . پس از ان هم قرار میباشد روی دیوارکوب‌ها و مفرش‌های کردستان عمل کنم . چون در این خطه، سوزن دوزی وجود ندارد البته دیوارکوب‌ها و مفرش‌هایی می‌باشد که می‌توان از برای تهیه کیف و کوله استفاده کرد .


آ






:: موضوعات مرتبط :
تاريخ : دوشنبه 12 آذر 1397 | 19:04 | نویسنده : alizadeh |